8 consells per a cuidar-te si no menges a casa

Menjar fora de casa, tastar plats diferents i gaudir del menjar i de la conversa a la sobretaula formen part de la cultura del nostre país, on la major part de les coses tenen lloc al voltant d’una taula. Menú del dia a la feina, aperitiu al quiosquet de la platja, de tapes amb amics o un dinar familiar: d’una manera o d’una altra, les sortides constitueixen una manera important de relacionar-se. L’oferta gastronòmica, abundant i variada, així com la gran quantitat de bars i restaurants que omplen els carrers, en són una prova. El problema es planteja quan no som capaços de resistir-nos a les temptacions i perdem el control de la dieta. Mengem massa o triem els plats més calòrics. Per a evitar que això passi, tot seguit s’ofereixen vuit consells pràctics.

 Quan sortim amb els amics els caps de setmana o a les vacances, ens relaxem  i això inclou, moltes vegades, la dieta. Diferents estudis constaten la nostra tendència a pujar de pes en aquests períodes. En els dies de descans, ve de gust gaudir del que durant la major part de l’any no existeix (como les festes del poble) o bé és ocasional: sortir, quedar amb amics, tastar uns aperitius diferents, prendre una copa o menjar fora de casa. És a dir, connectar amb la part més social i hedònica de l’alimentació. Perquè menjar no és tan sols una qüestió de gana, també és una qüestió de plaer. Tot és abellidor, nou, cridaner. Es pica d’aquí i d’allà. Ens deixem sorprendre pels cuiners, els ingredients, la presentació… El resultat és evident:els dinars i els sopars acaben sent més abundants del que deurien. Mengem més que a casa nostra. I diferent.

  1. Beure aigua si tenim set

Més enllà que sortir a menjar inclou, molt sovint, el consum de begudes alcohòliques o ensucrades, és fonamental no fer-les servir per a calmar la set. Hi ha una diferència notable entre prendre només un copa i calmar la calor a base de refrescos, vins, combinats o cerveses.

Mojito cocktail in a bur on a rustic table, selective focus

  1. Gaudir del moment amb calma

Prendre’s un temps per a menjar amb tranquil·litat és fonamental. És millor assaborir els aliments que no tan sols empassar-se el menjar en un. El mecanisme de la sacietat funciona millor amb les pauses: si mengem a poc a poc, menjarem menys i ens sentirem millor. Per això, és aconsellable triar un entorn agradable i, si pot ser, menjar en companyia. Quan mengem sols, mengem pitjor.

  1. Prioritzar la varietat a la quantitat

Controlar la mida de les racions és molt important: sobretot si es menja en un establiment on no hi ha límit, como ara un bufet lliure. És preferible tastar sabors i textures diferents en racions moderades o petites que no omplir el plat amb una pila de menjar.

lc_bombon_aceituna_150g_3-600x600

  1. Aperitius?

Sí, però ben escollits. No és el mateix una ració de croquetes que una tapa de confitats. Hi ha aperitius més i menys calòrics (el marisc, les banderilles picants o les vinagretes són més lleugeres que les patates braves, per exemple). I, entre els que tenen calories similars, hi ha opcions per a picar amb un millor perfil nutricional.

 

  1. Equilibri en el menú

Tant si es menja a la carta como si es tria un menú del dia, cal procurar que hi hagi un equilibri entre els primers plats i els segons. Així, si demanem un primer plat molt gras o calòric, l’ideal és que el segon sigui més lleuger (amb verdures o carns magres elaborades a la planxa, al forn o al vapor). No obstant això, convé donar sempre prioritat a les verdures fresques, els arrossos i els llegums.

 

  1. Alerta amb els greixos saturats

És fonamental prendre consciència que molts aliments, a més de calòrics, contenen greixos saturats. Els fregits, els arrebossats i, fins i tot, algunes salses i guarnicions poden tenir massa greixos “dolents”. La recomanació, en aquest cas, no és desterrar-los per sempre de la dieta, sinó limitar-ne el consum i impedir que formin part de l’alimentació habitual. Una cosa és donar-se un gust i, una altra, basar la dieta en aliments grassos i calòrics.

 

  1. No arribar al restaurant amb una gana voraç

Repartir les ingestes al llarg del dia i evitar els dejunis molt prolongats impedirà seure a taula amb ganes de menjar-se fins la vaixella. Quan tenim molta gana o hem passat unes quantes hores sense menjar, tendim a triar els aliments més calòrics i grassos; és a dir, els que aporten amb rapidesa una gran dosi d’energia. En aquest sentit, els snacks de mig matí (una torrada o, millor, una peça de fruita) són uns pal·liatius excel·lents. És millor arribar al dinar o al sopar amb una gana moderada, que permeti gaudir dels plats sense ànsia ni pressa.

 

  1. Atenció amb les postres

La primera tria hauria de ser, sens dubte, fruita del temps. Tot i això, no sempre és fàcil resistir-se a un pastís de xocolata, un gelat de crema o una mousse de maduixa. Per tant, si demanem unes postres d’aquestes característiques, el millor és compartir: mitja ració serà el doble de bona.

.

font Eroski

fotografies  http://www.freepik.es/

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s