Què ha de complir un aliment per incloure declaracions nutricionals en l’etiqueta?

“Font de ferro”, “ric en vitamina C”, “baix en sucre”, “alt contingut en fibra”. Al mercat es troben molts aliments amb aquest tipus de missatges en les seves etiquetes i envasos. Però, què signifiquen en realitat? Quan un aliment o beguda pot promocionar-se com a “font de calci” o “sense sucres afegits”? Quins requisits han de complir? En el següent article s’esmicolen les característiques que han de tenir els aliments per poder promocionar-se amb declaracions nutricionals en els seus envasos.

Les declaracions nutricionals són aquelles frases que es troben en l’etiquetatge dels aliments i que indiquen les propietats del producte. Hi ha, principalment, dos tipus:

  1. Les declaracions nutricionals. Fan referència al producte. Expressen, per tant, les característiques de l’aliment és si mateix: “font de calci”, “baix en sodi”, “sense calories”, etc.
  2. Les declaracions de salut. Detallen com aquest producte alimentari contribueix a cert aspecte concret de l’organisme: “contribueix al normal funcionament de …”, “ajuda al normal manteniment de …”, etc.

Tant les declaracions nutricionals com les de salut constitueixen un “valor afegit” per al producte, que mitjançant aquests missatges poden diferenciar-se de la competència. Són apreciats pels consumidors que s’interessen per la seva alimentació i recolzats per part de la indústria alimentària, que veu en aquest tipus de missatges una manera eficaç de promocionar els seus productes.

El present article se centra en les primeres, les declaracions nutricionals, per conèixer quins requisits ha de complir un aliment per poder plasmar-les en el seu etiquetatge. Les exigències estan regulades per llei, en concret pels reglaments 1924/2006 i 116/2010 de la Comunitat EROPEA (CE).

descarga (1)

Sobre les calories o l’energia

Una primera distinció: no és el mateix dir “versió lleugera” o “light” que dir “baix en calories”. Els requisits per a unes declaracions i l’altra són diferents. Si es diu que un aliment és una versió “lleugera”, “light” o “amb valor energètic reduït”, ha de tenir com a mínim un 30% menys de l’energia que té el producte de referència. En canvi, si es vol afirmar que és “baix en quilocalories”, sempre hauria de tenir menys de 40 kcal per cada 100 g de producte, en el cas dels aliments sòlids, i menys de 20 kcal per cada 100 ml en el cas de begudes. L’escenari més exigent seria per al “sense aportació energètica”, que hauria d’aportar menys de 4 kcal per cada 100 g o ml de producte.

images

Els macronutrients: greixos, proteïnes, sucre ...

Greixos. Per poder plasmar que un aliment és “baix en greix”, ha de tenir menys de 3 g per cada 100 g d’aliment. Si es vol anar més enllà i dir “sense greix”, el nivell màxim permès és de 0,5 g per cada 100 g d’aliment. A més d’això, també al referir-se de manera específica als greixos saturats, en lloc de greix total, els nivells són menys de 0,75 g per cada 100 g i menys de 0,1 g per cada 100 g d’aliment, respectivament.

Proteïnes. Si un aliment és “font de proteïnes”, vol dir que ens proporcionarà, almenys, un 12% de la seva energia a través de les proteïnes. En el cas de tractar-se d’un “alt contingut de proteïnes”, aquesta quantitat augmenta fins al 20%.

Sucre. Es pot trucar a un aliment “baix en sucre”, si posseeix menys de 5 g sucre per cada 100 g. Cal tenir en compte que si és una beguda, aquesta quantitat es redueix a la meitat (2,5 g), i que si un aliment resa en el seu etiquetatge “sense sucres”, la xifra serà sempre menor a 0,5 g per cada 100 g producte.

descarga (2)

Una declaració molt controvertida i que causa confusió és la de “sense sucres afegits”. No vol dir que aquest aliment no té sucre, sinó que no li han afegit sucre extra. Per evitar caure en aquest error, ha de figurar també en l’etiquetatge la menció “conté sucres naturalment presents”, si s’escau. Això està molt estès en sucs o melmelades.

Els micronutrients: vitamines, minerals …

Hi ha dues possibilitats: que el producte pugui declarar ser “font de” o que digui posseir un “alt contingut en”. Aquesta particularitat és compartida amb la fibra i la proteïna. Però, en lloc de ser una quantitat fixa com en els altres dos casos, en les vitamines i els minerals es requereix que l’aliment cobreixi una quantitat concreta de les quantitats diàries recomanades (CDR).

Aquests valors són orientatius i pretenen ser una guia de quina quantitat s’ha d’ingerir a través de la dieta per cobrir els nostres requeriments. Com es pot veure a l’annex del reglament, les quantitats són molt diferents per a cada vitamina i mineral (des dels 800 micrograms per a la vitamina A o els 14 mil·ligrams per al ferro, fins als 2.000 mil·ligrams per al potassi, per posar uns exemples concrets ).

Si un aliment diu ser “font de” una vitamina o mineral, ha de cobrir el 15% de la seva CDR. Si aquesta quantitat superés el 30%, llavors podria declarar-se “alt contingut en …”. Exemples molt comuns són el calci, el ferro o el magnesi.

descarga

Altres compostos: sal, fibra …

Sal. En el cas de la sal hi ha més declaracions disponibles, totes elles orientades a limitar la seva aparició acord a les següents condicions:

Baix contingut en sodi / sal: menys de 0,12 g per cada 100 g d’aliment.

Molt baix contingut en sodi / sal: menys de 0,04 g per cada 100 g d’aliment.

Sense sodi / sal: menys de 0,005 g per cada 100 g d’aliment.

Fibra. Igual que passava en el cas de la proteïna, es requereix una quantitat mínima per poder dir si és “font de fibra” o el producte té “alt contingut de fibra”. El contingut mínim és 3 g i 6 g, respectivament, per cada 100 g de producte. No obstant, tal com s’explica en l’article ‘Consells per reconèixer un aliment integral de veritat’, cal observar bé aquestes mencions, ja que no són sinònim de pa integral necessàriament.

Font : eroski consumet

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s