Les cireres al poder !!!

És una fruita de gran acceptaci en general i molt atractiva per als nens, qualitat per la qual es pot destacar com a model per a l’educació dels hàbits alimentaris dels més petits, incentivant així el consum d’aquest grup tan important d’aliments

La  cirera és rica en hidrats de carboni, sobretot fructosa, el sucre de la fruita, però el seu valor calòric és moderat respecte d’altres fruites, malgrat  sigui una fruita considerada popularment molt calòrica.

Aporta quantitats significatives de fibra, que millora el trànsit intestinal.

Pel que fa al seu contingut de vitamines, són presents en petites quantitats la provitamina A i la vitamina C, també àcid fòlic, interessant per les embarassades.

Té quantitats importants de potassi, un mineral necessari per a la transmissió i generació de l’impuls nerviós i per a l’activitat muscular normal, i intervé en l’equilibri d’aigua dins i fora de la cèl·lula.

El que destaca de les cireres és el seu contingut en flavonoides i àcid elàgic del grup dels polifenols, ambdós excel·lents antioxidants (que bloquegen els radicals lliures), antisèptica; per combatre infeccions.

descargaPer a qui es recomana el seu consum?

Pel seu alt contingut en aigua i potassi, posseeix un efecte diürètic beneficiós en cas de hiperuricèmia o gota i litiasis o càlculs renals (faciliten l’eliminació d’àcid úric i les seves sals), hipertensió arterial o altres malalties associades a retenció de líquids . També convé el seu consum quan s’empren diürètics que eliminen aquest mineral, i en cas de bulímia a causa dels episodis de vòmits autoinduïts que originen grans pèrdues.

Qui ha de fer una ingesta moderada?

Per la seva abundància de potassi, el consum de cireres s’ha de fer amb moderació en cas d’insuficiència renal, en la qual l’aportació de potassi està restringit.

L’àcid oxàlic que contenen les cireres pot formar sals amb certs minerals com el calci i formar oxalat càlcic, pel que el seu consum s’ha de tenir en compte si es pateixen aquest tipus de càlculs renals, ja que es podria agreujar la situació

Com triar-les i conservar-les

Les cireres són fruites d’estiu, encara que podem gaudir de la seva agradable sabor des de finals d’abril (les més primerenques) fins a mitjans d’agost.

Al mercat s’han de triar les fruites d’un color vermell fosc o negre viu, segons la varietat.

Les carnoses sempre són les millors.

Han d’estar netes i tenir una pell ferma, brillant, sencera i sense trencaments ni imperfeccions.

Les seves tiges han de ser verdes i fresques i convé assegurar-se que la tija estigui ben unit al fruit i en el punt d’unió de tots dos no hi hagi podridura o floridura.

També és important que no tinguin malformacions (fruits dobles). En general, són les cireres més grans les que millor sabor ofereixen.

Un cop han arribat al seu punt convé guardar-les a la nevera sense rentar ni tapar; d’aquesta manera es poden conservar fins a dues setmanes. Admeten la congelació, fresques o empastifades d’un almívar lleuger, i igual que les prunes són les varietats de cireres més fosques les que millor suporten la congelació.

images (1)Trucs per cuinar-les

Millor fresques i al natural, encara que també com a ingredient d’amanides, macedònies, sucs, granissats o en forma d’un original i refrescant gaspatxo, però en pastissos, mousses i sorbets, o bé confitades o com a farcit de bombons.

 Es fan servir molt també en la confecció de condiments per acompanyar la caça, el porc i les aus.

A partir de la cirera negra, per fermentació, s’obtenen per destil·lació aiguardents i altres begudes espirituoses.

 MITES

1.- El primer que cal desterrar de la cistella de cireres és el mite que engreixen.

Tot i ser dolçes, el seu contingut en sucres naturals -i, per tant, en calories- no és superior al de fruites comunes com pomes, mandarines o peres.

De fet, 100gr de cireres proporcionen 48 Kcal, 100gr de pomes 54kcal i 100gr de pera 50 kcal.

Però, com amb tot, cal controlar la quantitat, i amb les cireres pot ser més fàcil, ja que es pot triar quantes menjar, a diferència d’altres fruites en peça que es prenen senceres.

De manera que un grapat, uns 12 cireres (100 grams) aporten 48kcal i sobretot multitud de fitoquímics antioxidants, vitamines i minerals.

No es tracta de menjar-se mig quilo de cop, sinó que una ració de cireres equival a un grapat -12 o 15 cireres- substitueix a les postres  o completa el berenar/esmorzar.

2.- Un altre mite que acompanya les cireres és que pot causar malestar si es beu aigua després

De fet això alguns comeneten que: “Atipar-se de cireres una tarda de primavera tardana agafant del mateix arbre, fins i tot amb el fruit una mica calent, i beure aigua després per refrescar pot produir diarrea. Però la causa no és la relació aigua-cirera, sinó una lògica resposta a una indigestió o empatx.cerezas

3.- Fruita prohibida per a diabètics. Les cireres, juntament amb el plàtan, el raïm i les figues, han estat durant molts anys desterrades de la dieta de les persones amb diabetis. Avui se sap amb absoluta certesa que totes les fruites tenen cabuda en la dieta d’un diabètic . La clau per gaudir del sabor i les propietats nutricionals de la fruita està a ser mesurat amb la quantitat. En el cas particular de les cireres, 12 unitats (100 g) proporcionen 20 g de sucres, una quantitat similar a la de multitud de fruites, com el kiwi, la nectarina, la mandarina, la taronja, la poma o la pera

Una taronja de 200gr aprox: 20gr de sucre.

 CURIOSITATS

Antioxidants per a una pell nodrida i cuidada. Les cireres són fruites que destaquen per la seva riquesa en antioxidants , compostos que tenyeixen de vermell la seva polpa i la seva pell.

Els antioxidants fan una tasca intensa en el cura de la pell : d’una banda, ajuden a mantenir la finor i nutrició; i, de l’altra, contraresten els efectes nocius i de envelliment prematur dels raigs del sol sobre la dermis. Menjar un grapat de cireres cada dia, en el temps que duri la temporada, és bo per nodrir la pell i preparar-la per al sol de l’estiu.

images (2) Tiges de cirera: diürètic natural. Les tiges de les cireres, presos en infusió o en pols, tenen un efecte diürètic, segons han provat diferents investigacions. La seva ingesta s’associa a un augment lleu del volum d’orina. No obstant això, els estudis coincideixen a assenyalar que el seu ús ha de ser recomanat per un especialista, un cop que s’hagi demostrat la necessitat d’augmentar la diüresi i no hi hagi situacions contradictòries.

Cireres per combatre la son. Les cireres contenen melatonina, a més de triptòfan i serotonina. Aquests compostos estan relacionats amb la millora dels cicles de son i vigília i amb la sensació de relaxació.  El producte encara està en fase experimental, amb idea de millorar per a la seva futura comercialització com aliment funcional o nutracèutic.

 Cireres per a una ràpida recuperació muscular. Les cireres entre d’altres fruits vermells, per la seva riquesa en antocianines antioxidants, es proposen com fruites idònies per accelerar la recuperació muscular dels atletes després d’una dura sessió. Ja que ajuden a disminuir el dany oxidatiu en els músculs i permetre una recuperació més rápida.

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s