Què és el que no hem de menjar per sopar?

El moment del sopar és crític a l’hora d’escollir el que es menja. Per a molts no hi ha terme mitjà. N’hi ha que troben en aquest instant el descans d’una jornada atrafegada, i la calma i la quietud els condueix a menjar gairebé sense fre. Fins i tot, més que al migdia. Després vénen les molèsties digestives, la pesadesa i els somnis interromputs, conseqüència d’un sopar massa contundent. Altres persones, fan just el contrari: diferents raons, en particular la por a guanyar pes, els porten a sopar poc, de vegades insuficient, tan sols fruita o un iogurt. Si bé no existeixen els aliments “dolents” o “prohibits” en el context d’una dieta saludable, algunes combinacions alimentàries, o certs plats o aliments no són els més indicats per prendre en l’última hora del dia. Al llarg d’aquestes línies s’explica quins aliments no convé menjar a la nit i com sopar lleuger sense que sigui insuficient.

 Sopar: aliments que no convenen

.- Hi ha plats, com certs guisats o fregits que, per la seva pròpia naturalesa, resulten tan contundents, greixosos i indigestos que no s’aconsellen per sopar. No és que estigui “prohibit” el seu consum, sinó que no és convenient per a la salut.

.- Sopar sempre entrepà:

bocadillosEn aquests casos, tenim el pa com a font d’energia en forma d’hidrats de carboni i el farciment dels entrepans com a font de greixos: salsitxes o frankfurts, embotits, cansalada, llom arrebossat, carn fregida, etc. Tan sols el “farciment” suma les calories que hauria de proporcionar tot el sopar; que s’estimen en el 25% del total de les calories del dia.

Us recomano que si algun dia en mengeu, que sigui integral, i el farciment que sigui no tant greixós, podem fer-lo vegetal, amb alvocat, d’escalivada, de formatge fresc amb nous i sèsam, d’humus, etc. I sempre acompanyat de verdures, com podria ser amanida de rúcula, o uns espàrrecs a la planxa, etc.

Hi ha individus amb unes condicions metabòliques limitades per assimilar de forma òptima els hidrats de carboni (pot donar-se la circumstància de tenir “resistència a la insulina” i desconèixer). En aquests casos, si es menja l’entrepà per sopar o altres aliments equivalents en aportació de hidrocarbonat (pasta, arròs, pizza, patates, croquetes o altres masses …), l’excés d’aquest nutrient s’acumula en forma de triglicèrids en el teixit adipós. Conseqüències: augmenta el pes o, si més no, no es baixa de pes (encara que se segueixi una dieta controlada en calories), augmenta el percentatge de greix corporal, etc.

Carbonara.png

El mateix passaria amb les pizzes i derivats. Consum ocasional i acompanyat de verdures i hortalisses.

.- Amanides amb enciam. L’enciam, pel seu alt contingut en fibra insoluble (més abundant en el blanc del tronc), pot ocasionar gasos i inflor abdominal després del seu consum. També es detecten casos d’histaminosis alimentària no al·lèrgica a l’enciam, un tipus d’intolerància que pot explicar, entre altres, les molèsties digestives i d’inflor que senten algunes persones després menjar-la. No obstant, en cas d’intolerància, el malestar es manifestaria en qualsevol ocasió en què es mengi enciam, i no només resultaria molesta després del sopar. En cas de notar el ventre inflat després de dinar aquesta hortalissa, es pot provar a prescindir d’ella en les amanides en els sopars i comprovar si hi ha diferència.

Com sopar de manera frugal, però no insuficient

descarga (3)En un article publicat a Eroski Consumer es proposa que “sopar lleuger no s’ha de confondre amb menjar poc”, ja que al quedar-se amb gana és més fàcil caure en la temptació de “picar” després de sopar mentre es veu la tele. El problema d’un sopar massa escàs és que al cap de poc d’haver acabat, o al mig de la nit, pot despertar la gana i sentir la necessitat d’obrir la nevera o el rebost i menjar “qualsevol cosa” per calmar la fam i “els sorolls de l’estómac “que desperten o impedeixen dormir. Aquest desordre alimentari provoca just el contrari al que es pretén al sopar poc: altera el ritme digestiu, interfereix amb el procés de la son i s’ingereixen més calories que si s’hagués previst un sopar en condicions.

Per evitar aquest tipus de situacions indesitjables, el pla és preparar sopars lleugers però suficients en quantitat i amb una bona combinació nutricional com per afavorir la digestió i conduir a un somni profund i reparador.

descargaLes amanides mixtes que, a més de vegetals, inclouen algun cereal integral com a font de carbohidrats i una mica de proteïna (pollastre, peix esmicolat, tofu, seità, formatge fresc …) poden ser una bona alternativa: amanida de pasta fresca i llagostins, amb tofu saltejat, d’arròs i peix, etc.

Si ve de gust alguna cosa més calent, hi ha la possibilitat de preparar amanides tèbies o plats de verdures més complets com el de minestra de verdures, purés de verdures, escalivada…..i per acompanyament  peix o d’un cereal.

Llevar-se amb mal de cap o amb falta d’energia malgrat haver dormit hores, pot respondre a una situació d’hipoglucèmia, conseqüència d’un sopar massa lleuger en la qual escassegen els hidrats de carboni o ni tan sols estan presents.

 

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s