Fer dieta pot engreixar!!!!

Aquesta setmana us vull passa un resum traduït d’un article molt interessant que ha publicat Eroski Consumer.

La humanitat ha assajat des de fa segles, amb poc èxit, com regular el pes corporal mitjançant el control de l’alimentació. És el que es coneix com “seguir una dieta”, “fer dieta” o “estar a règim”, un concepte que en l’àmbit científic es denomina “dieting”. I les persones que segueixen una i altra vegada una dieta reben el qualificatiu de “dieters”. És molt important la importància de seguir un bon estil de vida, allunyat de les “dietes miracle “, que es consideren una autèntica drecera cap a l’obesitat.

descarga

  • Enganxats a les dietes

A l’abril de 2006, un editorial de la revista Journal of the American Dietetic Association20 detallava que posar-se a règim s’associa no només a guanyar pes, sinó també a un major risc de patir trastorns de l’alimentació.

  • Dietes i pèrdua de massa muscular

Si la dieta que s’ha seguit és molt baixa en calories, la pèrdua de massa muscular pot ascendir fins al 37% del pes perdut. Aquesta pèrdua de múscul farà que el nostre cos gasti menys calories (disminueix la “taxa metabòlica”), ja que per mantenir la massa muscular requereix més inversió d’energia de conservar la massa grassa.

Com més “extrema” sigui la dieta, majors seran les possibilitats d’augmentar de pes. El nostre cos passa a gastar menys calories per mantenir les seves funcions vitals, però el nostre apetit no ha disminuït amb la mateixa intensitat. Per tant, quan se segueix de nou una alimentació normal (que tindrà més calories que la “dieta” restrictiva), es comença a guanyar pes de forma gradual però inexorable.

correr-mejor-manana--644x362

Recuperar el greix perdut és fàcil perquè els adipòcits (cèl·lules grasses) no desapareixen, només “aprimen”, per engreixar amb facilitat amb la mínima “distracció”.

  • Desequilibris en la gana, passaport al sobrepès

És possible, també, que la “dieta” ens faci més proclius a realitzar ingestes compulsives, pel fet que es desequilibra el sistema de control del nostre apetit. I és que seguir un règim molt restrictiu (és el més habitual) debilita els missatges interns de fam i sacietat, a més d’incrementar el desig per consumir els aliments restringits. Al febrer de 2013, Stice i col·laboradors van voler comprovar si és cert que la restricció dietètica augmenta el risc de menjar en excés a causa d’una modificació de la resposta del nostre cervell (regions implicades en la ingesta). Els seus resultats van ser clars: quan limitem de forma voluntària les calories que prenem, el nostre cervell respon amb més intensitat si presenciem o ingerim aliments apetitosos. És un altre dels motius pels quals, segons els autors, les dietes estrictes no produeixen una pèrdua de pes duradora.

foto 1

  • Perdre pes, sí que hi ha alguna cosa que funciona!

L’estratègia més efectiva per perdre pes no consisteix a seguir una dieta, i molt menys una dieta “concreta”, tal com va detallar l’interessant text ‘Una trucada a finalitzar els debats dietètics’, publicat a l’agost de 2013 a JAMA. En ell, Sherry L. Pagoto i Bardley M. Appelhans expliquen de seguir un règim per aprimar és com contemplar només una dimensió d’un objecte que en realitat és tridimensional. Les altres dues dimensions són la modificació del comportament i l’increment en l’exercici físic. Insisteixen que la clau de la dieta no és la seva proporció de macronutrients, sinó en quina mesura el pacient s’adhereix a ella, raó per la qual ha de ser personalitzada. És aquí on cobra importància la figura del dietista-nutricionista. Però aquest professional no només s’ha de fixar en la dieta, ja que hi ha dues dimensions d’abordar, com ja s’ha vist.

 fotografies:

ella.laprensagrafica.com, comocurarse.com, abc.es

Anuncios

Què n'opines?

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s