La dieta Mediterrània

Fa ja molt de temps que ja se’n parla i s’està instaurant a casa de tothom sense ser conscients que molts de nosaltres ja l’apliquem dins dels nostres hàbits alimentaris i que moltes generacions ja ho portaven fent . Però sabem exactament  què és la dieta mediterrània?? La dieta mediterrània consisteix en un estil de vida basat en una dieta equilibrada i variada en la qual predominen els aliments obtinguts dels cultius tradicionals d’aquesta zona geogràfica banyada pel mediterrani: el blat, l’olivera i la vinya.

olive_oil

La dieta Mediterrània està composta pels següents grup d’aliments:

  • El pa i la pasta, que ens aporten els d’hidrats de carboni.
  • L’oli d’oliva com a principal font de greix.
  • El vi que s’ha de prendre en quantitats moderades durant els àpats.
  • Les hortalisses, les fruites, els fruits secs i els llegums ens aporten una gran quantitat de fibra i antioxidants.
  • El peix, les aus de corral, els productes lactis i els ous com a principal font de proteïnes i un menor consum de carns i greixos animals.

Aquesta dieta és molt saludable i ja va ser a Grècia que van ser conscients dels beneficis que aporta. Allà va ser on es va detectar una incidència d’arteriosclerosi, malalties cardiovasculars i malalties degeneratives inferior a la mitjana. I una major esperança de vida.

Els resultats d’un l’estudi van mostrar una clara relació entre les característiques de la dieta i la salut de la població.

20140611_153557767_iOS

Per seguir la dieta haurem de seguir les següents pautes:

1- Utilitzar l’oli d’oliva com a principal font de grassa. És l’oli més utilitzat a la cuina mediterrània. És un aliment ric en vitamina E, beta-carotè, i àcids grassos monoinsaturats que li atribueixen propietats cardioprotectores.

2- Consumir aliments d’origen vegetal en abundància: fruites, verdures, llegums i fruits secs. Les verdures, hortalisses i fruites són la principal font de vitamines, minerals i fibra de la nostra dieta i ens aporten al mateix temps, una gran quantitat d’aigua. És fonamental consumir 5 racions de fruita i verdura diaris.

3- El pa i els aliments procedents de cereals (pasta, arròs i especialment els seus productes integrals) haurien de formar part de l’alimentació diària. S’ha de tenir en compte que els productes integrals ens aporten més fibra, minerals i vitamines.

4- Els aliments poc processats, frescos i de temporada són els més adequats. És important aprofitar els productes de temporada ja que, sobretot en el cas de les fruites i verdures, ens permet de consumir-les en el seu millor moment, tan a nivell d’aportació de nutrients com pel seu aroma i valor.

5- Consumir diàriament productes làctics, principalment iogurt i formatges. El consum de llets fermentades (iogurt, etc.) s’associa a una sèrie de beneficis per a la salut perquè aquests productes contenen microorganismes vius capaços de millorar l’equilibri de la microflora intestinal.

6- La carn vermella hauria de consumir-se amb moderació i a poder ser en guisats i altres receptes. Les carns contenen proteïnes, ferro i grassa animal en quantitats variables. El consum excessiu de grasses animals no és bona per a la salut.

7- Consumir peix en abundància i ous en moderació. Es recomana el consum de peix blau com a mínim una o dos vegades a la setmana ja que les seves grasses –tot i que d’origen animal- tenen propietats molt semblants a les grasses d’origen vegetal, a les que se’ls hi atribueixen propietats protectores davant malalties cardiovasculars. El consum de tres o quatre ous a la setmana és una bona alternativa a la carn i el peix.

8- La fruita fresca hauria de ser les postres de cada dia. Els dolços i pastissos haurien de consumir-se ocasionalment. Les fruites són aliments molt nutritius que aporten color i gust a la nostra alimentació diària i són també una bona alternativa a mig matí i com a berenar.

9- L’aigua és la beguda per excel•lència al Mediterrani. El vi s’ha de prendre amb moderació i durant els àpats. L’aigua és fonamental en la nostra dieta. El vi és un aliment tradicional en la dieta mediterrània que pot tenir efectes beneficiosos per a la salut consumint-lo amb moderació i en el context d’una dieta equilibrada.

10- Realitzar activitat física tots els dies, ja que és tan important com menjar adequadament.

piramideprovisional

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s