Què preferiu gelats de gel o cremosos?

L’estiu és l’època de l’any en què es dispara el consum de gelats. Cada català pren, de mitjana, 90 litres de gelat l’any.

Curiosament, aquí els gelats s’assimilen a la calor, com un producte d’estiu, per postres o berenar, com una mena de caprici dolç, en canvi, als països freds en mengen tot l’any. Sigui com sigui, els dietistes-nutricionistes recomanem un consum moderat, perquè tant els gelats industrials com els artesans tenen molts greixos saturats i sucres i, per tant, moltes calories. En els últims anys, n’ha augmentat el consum.

L’última Enquesta Nutricional de Catalunya, que s’està elaborant, aporta la dada que l’increment es dóna en determinades franges d’edat, mentre que en altres s’ha apartat de la dieta per por d’engreixar-se.

De gelats n’hi ha bàsicament de dos tipus: els de gel i els cremosos.

Els de gel s’elaboren a partir de suc de fruita, xarop de fruita o directament a partir d’aigua amb colorants i aromatitzants, i contenen una bona quantitat de sucre.

Els cremosos normalment s’elaboren amb una base de llet o nata, a la que s’hi acostuma a afegir força sucre i clares d’ou muntades. A més a més s’hi pot barrejar una gran diversitat de fruites, cacau, fruits secs…, sense oblidar-se dels additius (bàsicament colorants i aromatitzants).

Des del punt de vista de la nutrició, els especialistes recomanem mesura i sentit comú a l’hora de consumir gelats.

Tant si escollim els d’un tipus com els de l’altre considerem que els gelats són un producte amb alt contingut en quilocalories.

El contingut calòric dels cremosos sempre acostuma a ser més elevat, per cada 100g aporten unes 220kcal i els de gel, per cada 100gr unes 70kcal.

Però si deixem de banda la part més negativa dels gelats cremosos, que és el seu elevat contingut calòric degut als greixos saturats i sucres que contenen, hem de considerar un producte molt nutritiu, destacant especialment el seu contingut en hidrats de carboni, proteïnes, i minerals com per exemple el calci.

Ara bé, cada cop hi ha més aplicacions del gelat en cuina salada en la nostra gastronomia i molt important també en l’alimentació a persones sotmeses a tractaments de quimioteràpia o radioteràpia, les quals tenen dificultats a l’hora d’ingerir aliments, degut als afecte secundaris que algunes vegades produeixen aquests tractaments.

Recomanacions per aquells que voleu consumir gelats, però que us preocupa la silueta o simplement voleu fer un bon ús:

  • Prendre amb moderació,
  • Triar les presentacions de gelat menys grasses i menys ensucrades
  • Consumir-ne en quantitats moderades
  • No amb gaire freqüència.
  • Una de les opcions per a fer gelats rics en vitamines, baixos en sucres i molt refrescants, és fer-ho a casa.

El dilluns vinent us portaré una recepta per poder elaborar GELAT DE PRÈSSEC vosaltres mateixos.

RECORDA: Si necessites consell nutricional totalment personalitzat, sempre em pots contactar!

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s