Apats “Tupperware”: Com menjar saludablement

Segurament que heu menjat en alguna ocasió “menjar de tupperware” ó bé és el vostre dinar de cada dia.

De fet no és un sistema nou de menjar i no resulta sofisticat i ni tan sols requereix de tecnologies revolucionàries.

Malgrat els variats menús del dia que ofereixen els restaurants i els menjadors d’empreses i universitats, la nostra societat, fa que cada cop fem més ús de les carmanyoles, sobretot entre els treballadors joves i estudiants.

La majoria de gent que menjar de “tupperware” és per manca de temps, per que lliga menys a horaris o bé per tal de reduir despeses econòmiques.

Les presses, la incultura culinària, els mals hàbits i l’avorriment condueixin a l’abús de fregits, conserves, precuinats i aliments rics en greixos saturats o guisats massa calòrics.

Què hem de posar dins la carmanyola perquè sigui saludable?

Per a què l’àpat sigui equilibrat es composa de quatre puntals bàsics: verdures i hortalisses, fècules, aliments proteics i fruites de postres.

Tots aquests aliments, junts o separats, són capaços d’aportar l’energia i els nutrients bàsics que encaixen a la perfecció a la base nutricional de cada dia.

El resultat és l’elaboració d’un menú “per a emportar-se” que permeti aconseguir el 30-35% de l’energia diària, proporció que s’estima convenient per a l’àpat del migdia.

És important primer planificar els menús setmanals i així tenir la previsió de la compra que hem de fer. La varietat en la freqüència de consum dels diversos aliments és essencial per a nodrir-se adequadament i per a mantenir un pes corporal correcte.

La majoria dels qui mengen de carmanyola consumeixen un plat únic. La proteïna de la carn o el peix, guarnida amb les vitamines, els minerals i la fibra dels vegetals, amb el complement energètic dels carbohidrats -pa, arròs, pasta, patates o llegums- garanteixen tots els nutrients en un únic plat.

Una minestra de verdures, un plat de patates amb peix, una fideuada de pollastre i bolets o una amanida d’arròs i carn o peix, són plats únics saludables i prou equilibrats. Només si es pretén consumir aquests aliments com a plats únics s’han de guardar en un mateix recipient.

En cas contrari, convé conservar-los en carmanyola diferents: s’evitarà la barreja d’olors i sabors.

Menjar de Tupperware, i saludablement

Quin ha de ser el tamany?

Es recomana l’ús d’envasos mitjans, perquè s’ajusten a la ració d’aliments que s’associa a un àpat equilibrat: 125 grams de carn o 150 grams de peix; 150 grams de llegums, arròs o pasta cuites; 200-250 grams de patates; i 150-200 grams de verdures o amanida.

Els primers dies es pot calcular primer la mesura en una plat, ja que les cavitats dels “tupperwares” a vegades enganyen i ens pensem que hi ha massa menjar o massa poc.

Exemples de dinars:

  • Dilluns: Espaguetis amb porro cuit i daus de salmó fresc amb salsa de iogurt.
  • Dimarts: Amanida de patata amb ceba, enciam, pebrot vermell i verd i tires pit de pollastre a la planxa amanit amb vinagreta
  • Dimecres: Mongeta blanca amb mongeta tendra saltejada amb pernil serrà i ou dur
  • Dijous: Arròs basmati amb arròs salvatge amb xampinyons i espàrrecs a la planxa i una hamburguesa vegetal
  • Divendres: Empedrat de llenties, tomàquet , pebrot verd i vermell, ceba i bacallà esqueixat, amb oli vinagra i pebre.

RECORDA: Si necessites consell nutricional totalment personalitzat, sempre em pots contactar!

Anuncis

Què n'opines?

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s